TÁMOP-4.1.1.F-14/1/KONV-2015-0016 - Projektismertető

A projekt megnevezése: Duális és kooperatív képzések fejlesztése a Szolnoki Főiskolán

  • A projekt kezdési dátuma: 2015. április 22.
  • A projektzárás tervezett időpontja: 2015. november 30.
  • A projektzáró dokumentum elkészítésének határideje: 2015. november 30.
  • A projekt vezetője: Tóth-Fodor Krisztina
  • A projekt felelősei: Tóth-Fodor Krisztina, Dr. Molnár Edina, Őze Angéla
  • A projektbe bevont szakterület: Duális képzés
  • A projekt jellege: fejlesztési projekt
  • Konzorciumvezető: Szolnoki Főiskola
  • Konzorciumi partnerek:
    - Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány
    - Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata
    - Türr István Képző és Kutató Intézet



Projektismertető:

1.  A projekt célkitűzései

A projekt közvetlen célja a Szolnoki Főiskolán a térségi, regionális munkaerő-piaci és iparági szereplőkkel közösen olyan felsőoktatási szolgáltatások kifejlesztése és működtetése, valamint együttműködésének kialakítása és megerősítése, amelyek biztosítják a regionális és térségi munkaerő-piaci igények kielégítését. Ehhez kapcsolódóan cél továbbá olyan moduláris képzési rendszer kialakítása, mely biztosítja a főiskolán tanulmányaikat megkezdett hallgatók számára a gyakorlati tapasztalatra épülő, önálló részterületi képzettség megszerzését. A projekt további célja a gyakorlati tapasztalatok tanulmányok alatti megszerzésének érdekében az alapképzés és a felsőoktatási szakképzés területén a duális és kooperatív képzési programok elterjesztése, valamint a középfokú tanulmányokat folytató diákok orientációja és tájékoztatása a fenti képzési formákról.

A projekt a területi együttműködés megerősítésére irányuló fejlesztések megvalósítását teszi lehetővé Jász-Nagykun-Szolnok megyében, illetve az Észak-Alföld régióban, hiszen a felsőoktatási szolgáltatások bővítése hozzájárulhat az ipar és szolgáltatás betelepüléséhez, így a lakosságmegtartó erő növeléséhez. Ezzel együtt a projekt célja a hátrányos helyzet kompenzálása és a felsőoktatási oklevél megszerzése előtt lemorzsolódó hallgatók számára részképzettség megszerzésének vagy alternatív képzési lehetőségek útján szakma megszerzésének biztosítása is.

A projekt célkitűzéseit, az átfogó, közvetlen és kimeneti célokat, valamint a külső feltételezéseket az alábbi célfa segítségével is szemléltetjük.

A projekt átfogó célja tehát a Főiskola hallgatói létszám csökkenési trendjének megállítása, megfordítása. Az átfogó cél eléréséhez természetesen számos más külső feltételezésnek teljesülni kell. Így annak elérését elősegíthetik a későbbi infrastruktúra fejlesztések, a kutatás-fejlesztés tevékenység erősítése, intézményi szervezet- és szolgáltatásfejlesztések is. Jelen projekt a képzési portfolió fejlesztéséhez, a hálózatosodáshoz járul hozzá a munkaerő-piaci igények becsatornázásával. Ehhez kapcsolódóan a projekt részcéljai az alábbiak:

  • Duális és kooperatív képzési programok fejlesztése
  • Munkaerő-piaci és iparági szereplőkkel való együttműködések kialakítása
  • Hallgatói szolgáltatások fejlesztése és disszemináció

2.  A projekt várható eredményei

A projekt keretében teljesíteni kívánt indikátor vállalásokat az alábbi táblázat tartalmazza. Az egyes vállalások teljesítési határideje 2015. november 30., a célértékek az alábbi tevékenységekből tevődnek össze:

  • Képzésben résztvevő képzők száma: 74 fő
  • Pályaorientációs tevékenységgel elért középiskolai diákok száma: 8.100 fő
  • Kialakított képzési modulokhoz tartozó tananyagok száma: 42 db
  • Együttműködési megállapodással rendelkező gyakorlati képzőhelyek száma: 6 db
  • Megvalósításba bevont gazdasági szereplők száma: 5 db

A képzésben résztvevők száma indikátor esetében a minimálisan elvárt célérték 6 érintett alapszak esetén 72 fő, a Főiskola vállalása a 6 alapszak esetén 4-4, összesen 24 főiskolai oktató képzésbe történő bevonása, valamint 50 fő gyakorlati oktatást végző szakember is részt fog venni tréningeken, így összesen 74 képző képzésére kerül sor, az alábbi programok keretében.

  • gyakorlati oktatói kompetenciákat fejlesztő képzés
  • vállalati attitűdformáló, személyiségfejlesztő tréningek
  • hospitálási programok szervezése vállalati gyakorlati képzők számára
  • pilot program lebonyolítása
  • nemzetközi tapasztalatszerzés
  • képzésismertetések, előadások alapképzési szakokról középfokú intézmények diákjai számára

A Pályaorientációs indikátor kapcsán a regionális középoktatásban tanuló diák létszám bemutatásra került (80.519 fő), a pályázati útmutató alapján a minimálisan elvárt célérték a 2012-2013-ben az adott régióban középfokú oktatásban tanulók legalább 10%-ának megfelelő diáklétszám, vagyis 8052 fő. A Főiskola vállalása 8.100 fő.

  • középfokú intézmények diákjai számára pályaválasztási tanácsadás, pályaválasztási rendezvények
  • tanulmányi kirándulások
  • városi nyári beiskolázási rendezvény
  • „Képzési Roadshow” – helyszíni képzésbemutatás látványelemekkel, interaktív programokkal, előadásokkal
  • Economica különszám kiadása, szakmai-módszertani publikációk
  • nyomtatott információs anyagok
  • elektronikus információs anyagok
  • piaci bevezető kampány

A tananyagfejlesztésre vonatkozó indikátorvállalás 42 darab, ami a 6 érintett alapszak esetében, alapszakonként 7-7 tananyag fejlesztését tartalmazza. Az új gyakorlati helyek indikátor vállalása kapcsán a 2 újonnan fejlesztett duális alapszak esetében, alapszakonként 3-3 gyakorlati hely bevonására kerül sor. A meglévő és a projekt keretében továbbfejleszteni kívánt 4 alapszak esetében jelenleg 8 bevont gyakorlóhellyel működik együtt a Főiskola. A gyakorlati helyként együttműködő partnereken túl további munkaerő-piaci, ágazati együttműködő partner bevonása is a projekt részét képezi, összesen 5 darab ilyen jellegű új együttműködést vállal a Főiskola.


Infoblokk